13 solutii practice pentru cresterea implicarii si motivatiei angajatilor

Angajatii care nu se simt motivati la locul de munca pot avea un efect negativ asupra productivitatii, relatiei cu clientii si retentiei salariatilor.

Vestea buna este ca exista metode prin care iti poti motiva echipa, multe dintre acestea putand fi integrate cu usurinta in activitatile zilnice si in acest articol le vei gasi pe cele mai eficiente.

  1. Defineste-ti cu claritate asteptarile

Cand angajatii nu inteleg ce trebuie sa faca intr-un proiect, este dificil pentru ei sa fie implicati. De fiecare data cand incredintezi echipei tale o sarcina, ofera-i cat mai multe detalii si asigura-te ca atat instructiunile, cat si asteptarile sunt foarte clare. Explica-le angajatilor tai si cum acest proiect este parte integranta din obiectivele mai complexe ale companiei si cere-le sa iti adreseze intrebari daca au nevoie de informatii suplimentare.

  1. Ofera-le informatii si update-uri despre companie

Daca nu comunici salariatilor tai informatii vitale despre companie fie intentionat, fie involuntar, ei vor trage propriile concluzii. Ori de cate ori este posibil, ofera-le update-uri despre performanta financiara si obiectivele pe termen mediu si lung ale firmei si explica-le ce inseamna aceste date pentru ei si job-urile lor. Sa ii mentii informati inseamna sa ii ajuti sa se simta conectati cu organizatia.

  1. Fii echidistant

Da, este adevarat ca trebuie sa tratezi fiecare angajat ca individ si sa iti ajustezi abordarea la nevoile sale. Insa nu poti sa ii reprosezi unui asistent ca i-a luat prea mult sa proceseze deconturile de cheltuieli si sa treci cu vederea unui alt angajat depasirea termenului scadent pentru o sarcina similara. Nimanui nu ii place sa lucreze pentru un manager care are “preferati”.

  1. Nu “indulci” proiectele mai putin placute

Uneori, le vei cere angajatilor sa preia proiecte care nu sunt prea interesante sau chiar neplacute. Cand le vei incredinta astfel de sarcini, fii sincer in privinta lor. Ultimul lucru pe care vrei sa-l faci este sa para ca ti-ai mintit sau indus in eroare angajatii.

  1. Fii un exemplu pozitiv

Pentru ca angajatii sa aiba un comportament ireprosabil, trebuie sa fii un exemplu pozitiv mai ales in ceea ce priveste punctualitatea, aspectul, respectul fata de ceilalti si disponibilitatea de a veni in ajutor cand este cazul. Sa fii un exemplu pentru echipa ta inseamna si sa nu iti ascunzi greselile pentru ca in acest fel ii incurajezi pe angajati sa procedeze la fel.

  1. Rasplateste creativitatea

Incurajeaza-ti echipa sa vina cu idei noi si sa le puna in aplicare. In felul acesta, cei cu care lucrezi vor sti ca le pretuiesti parerea si vor fi mai implicati si mai motivati sa implementeze ideile pe care ti le-au prezentat.  Daca, de exemplu, propunerea cuiva pentru eficientizarea procesului de aprobare a noilor furnizori nu functioneaza conform planului, nu critica persoana care a avut aceasta initiativa. Trateaza situatia ca o experienta de invatare si incurajeata-ti echipa sa aplice altor proiecte lectiile invatate din acest demers.

Atunci cand creativitatea da roade, asigura-te ca o rasplatesti, pentru ca angajatii se vor simti apreciati, motivati si recompensati. Si mai important, aceste recompense nu trebuie sa fie intotdeauna financiare. Poti sa le oferi oamenilor tai zile libere in plus, sa le recunosti meritele publicandu-le numele in revista companiei sau intr-un cadru in care sunt prezenti si colegii lor, sa le multumesti personal sau sa le oferi posibilitatea de a-si diversifica ori extinde responsabiltatile.

Indiferent de metoda aleasa, recompensarea creativitatii ori a rezultatelor exceptionale reprezinta intotdeauna o metoda extrem de eficienta pentru cresterea implicarii si motivatiei angajatilor.

  1. Arata-le ca iti pasa

Implicarea angajatilor tai poate creste semnificativ daca le arati ca iti pasa de ei.

Una dintre cele mai eficiente metode in acest sens este sa ii cunosti si la nivel personal. Intreaba-i ce hobby-uri au, ce ii pasioneaza si ce le place sa faca in timpul liber. Cu cat ii cunosti mai bine, cu atat iti va fi mai usor sa afli ce ii motiveaza.

O alta modalitate de a le arata ca iti pasa este sa verifici periodic daca pot gestiona cu succes sarcinile alocate si sa ii asiguri ca este firesc sa ceara ajutor atunci cand se simt coplesiti de volumul de munca. Daca acest volum este extrem de mare, adu in echipa cativa angajati temporar care sa ajute in timpul varfurilor de sezon sau in proiecte speciale, pana cand lucrurile reintra pe fagasul normal. Angajatii vor fi mult mai motivati sa lucreze pentru cineva care stie cum sa ii sprijineze in perioadele foarte incarcate.

Pentru multi salariati, mentinerea unui echilibru intre viata profesionala si cea personala este foarte important. Atingerea acestui obiectiv este un factor motivational puternic si il poti transpune in realitate daca le oferi angajatilor posibilitatea unor programe flexibile sau a lucrului de acasa. Daca firma ta dispune si de un centru de ingrijire a copiilor salariatilor sau o sala pentru exercitii fizice, acestora le va fi mai usor sa isi gestioneze timpul eficient.

  1. Ajuta-i sa se dezvolte

Daca stiu ca locul de munca le ofera oportunitati de dezvoltare, angajatii se vor simti incurajati sa accepte responsabilitati si proiecte in afara pozitiei standard pe care o ocupa in companie. Asigura-te ca aceste sarcini pot fi indeplinite din punctul de vedere al dificultatii si volumului de munca, dar si ca sunt suficient de complexe cat sa ajute membrii echipei sa isi dezvolte noi competente si sa acumuleze experienta.

Sansa de a incerca lucruri noi arata ca ai incredere in ei si ii motiveaza sa aiba rezultate foarte bune.

Pentru a se dezvolta, profesionistii trebuie sa invete si sa isi imbunatateasca permanent competentele si ii poti sprijini in acest demers oferindu-le programe de training, formare, mentoring si coaching.

Discutiile formale si informale despre obiectivele profesionale ale angajatilor companiei tale sunt esentiale pentru ca le confera acestora increderea ca se indreapta spre un scop. Vorbiti despre aspiratiile lor profesionale si creati impreuna planuri prin care acestea pot fi atinse. Convingerea ca persoana pentru care lucreaza este preocupata de indeplinirea nazuintelor lor profesionale contribuie la cresterea implicarii si motivatiei angajatilor.

Poti transpune aceasta preocupare in realitate promovand angajatii atunci cand sunt pregatiti pentru acest pas si se ivesc ocazii de avansare in cariera. Promovarea membrilor staff-ului in locul angajarii de oameni din afara companiei demonstreaza ca organizatia ii sprijina sa urce scara ierarhica si ii va determina sa munceasca mai mult si mai bine pentru a ajunge la urmatoarea etapa de dezvoltare profesionala. Acest lucru nu inseamna ca nu ar trebui sa recrutezi personal din afara companiei, ci doar ca promovarea periodica a angajatilor poate face minuni pentru moralul lor.

  1. Foloseste critica in mod constructiv

Cand angajatii tai nu isi fac treaba bine, spune-le, insa cu tact. Nu critica niciodata un salariat de fata cu colegii sai si axeaza intotdeauna discutiile de acest gen pe performanta, nu pe individ. Nu acuza oamenii din echipa ca fac lucrurile superficial, neatent sau incomplet, ci identifica tiparele greselilor pe care le-ai observat, ofera exemple specifice si discuta despre cum isi pot face treaba mai bine in viitor.

  1. Spune “nu” ferm, dar politicos

Ori de cate ori trebuie sa refuzi cererea unui salariat, fie pentru o marire de salariu sau o schimbare a programului de lucru, asigura-te ca modul in care faci acest lucru este potrivit.

Fii amabil, ofera o explicatie pentru decizia ta si incearca sa iti formulezi raspunsul astfel incat angajatul sa nu paraseasca discutia jenat.

  1. Monitorizeaza salariile echipei

Desi banii nu sunt principalul motiv care ii face pe oameni sa fie entuziasmati de locul lor de munca, este un factor important. Pentru a-ti pastra angajatii implicati si motivati asigura-te ca salariile oferite sunt putin peste media industriei si locatiei in care activeaza afacerea ta. Neglijarea ajustarii salariilor poate transmite mesajul ca nu apreciezi valoarea adusa companiei de contributia salariatilor tai.

  1. Cere si tine cont de feed-back-ul primit

Cere periodic oamenilor tai feed-back, instituie politica “usii deschise” la biroul tau si pastreaza o atitudine deschisa astfel incat sa le fie usor sa te abordeze. Unora dintre membrii echipei tale, in special din staff-ul administrativ, le poate fi greu sa isi exprime opiniile in mod deschis fara o mica incurajare din partea ta. Abordeaza-i direct si cu tact pentru a-i asigura ca ideile si parerile lor sunt auzite si luate in calcul.

  1.  Fa din compania ta un loc unde oamenii vor sa lucreze

Angajatii sunt mai motivati sa vina la job intr-un birou confortabil, curat, care le ofera toate instrumentele de care au nevoie pentru a-si face bine treaba. Sunt totodata mai bucurosi si mai implicati cand managementul promoveaza o atitudine politicoasa si cere angajatilor sa se trateze cu respect reciproc.

Cresterea implicarii si motivatiei angajatilor va fi intotdeauna un factor extrem de important pentru performanta, eficienta si cultura organizationala a companiilor din toate industriile. Echipa Easy Go Business Development te va ajuta sa gasesti metodele potrivite prin care salariatii tai sa vina cu placere la serviciu si sa lucreze cu entuziasm si eficient pentru atingerea obiectivele incredintate.

 

Articole similare

Articole similare