9 pasi spre dezvoltarea unei culturi organizationale sanatoase

Dezvoltarea unei culturi organizationale sanatoase este esentiala pentru un mediu de lucru productiv si in acest articol iti prezint cateva metode eficiente prin care poti crea o astfel de cultura in compania ta.

Ce este o cultura organizationala?

Fiecare companie are o cultura organizationala modelata de valorile si principiile sale, de modul in care isi deruleaza activitatea, precum si de oamenii care lucreaza pentru ea.

O cultura organizationala inseamna personalitatea companiei – tot ceea ce tu si colegii tai ganditi, spuneti si faceti in timp ce lucrati impreuna.

Cum dezvolti o cultura organizationala sanatoasa?

  1. Mareste gradul de implicare al angajatilor

Angajatii implicati sunt esentiali in crearea unui mediu de lucru pozitiv.

Poti creste gradul de implicare prin:

angajarea unor manageri competenti si profesionisti, carora sa le oferi resursele de care au nevoie pentru a recruta oamenii potriviti pentru rolurile potrivite. In felul acesta, afacerea ta va avea o echipa motivata si implicata;

stabilirea de obiective clare si posibile – membrii echipei tale au nevoie sa stie care sunt obiectivele individuale,  precum si cele la nivel de departament si companie. Pentru a fi relevante, obiectivele trebuie sa aiba legatura cu activitatea zilnica a angajatilor si sa fie posibil de atins. Atunci cand implici salariatii in stabilirea obiectivelor, gradul lor de implicare si determinare pentru a le atinge creste exponential;

consultarea membrilor echipei pentru a afla ce cred despre si cum se simt la job. Un survey cu cateva intrebari despre cat de implicati se simt la locul de munca te poate ajuta sa obtii informatii importante despre cum percep oamenii mediul in care lucreaza si iti poate spune ce pasi ai de facut in continuare.

  1. Integreaza transparenta in principiile companiei

Multi angajati considera ca transparenta managementului este principalul contributor al fericirii la locul de munca si are un efect pozitiv asupra nivelului de motivare si productivitatii.

O companie care adopta transparenta comunica informatii despre aspecte vitale cum ar fi performanta, preturile, aprovizionarea si procesele interne. In plus, o afacere onesta si deschisa are sanse mai mari sa isi creeze o reputatie buna in piata si sa isi mareasca portofoliul de clienti.

Evident, transparenta trebuie intotdeauna sa tina cont de obiectivele companiei, pentru ca nu orice informatie poate fi comunicata tuturor angajatilor. Insa poti pune in practica acest principiu organizand meetinguri periodice sau alocand managerilor sarcina distribuirii informatiilor relevante catre echipe.

Transparenta inseamna si comunicarea informatiilor mai putin placute, care trebuie realizata intr-un mod constructiv. Daca aceste informatii nu pleaca de la management, cel mai probabil angajatii le vor afla din zvonuri, ceea ce poate determina aparitia unei culturi bazate de “zvonul si raspandacul”.

  1. Imbunatateste comunicarea cu angajatii

Cu ceva timp in urma, standardul de comunicare era reprezentat de evaluarile anuale ale performantei. Insa acest standard nu mai este de ajuns. Astazi, angajatii isi doresc feed-back periodic, comunicarea clara a obiectivelor si un mediu de lucru bazat pe cooperare, pe care il percep ca fiind corect, relevant si incurajator. Pentru a imbunatati comunicarea asigura-te ca:

Ø discuti des cu oamenii tai. Discutiile periodice, informale cu managerii ii ajuta pe angajati sa inteleaga cum este conectata activitatea lor zilnica cu obiectivele companiei. In plus, salariatii care discuta cu managerii lor de cel putin trei ori pe an despre obiectivele si realizarile lor profesionale se simt mult mai implicati si motivati la serviciu in comparatie cu angajatii care nu fac acest lucru;

Ø esti accesibil. Acest lucru inseamna mai mult decat sa discuti cu angajatii despre problemele si ingrijorarile lor. Inseamna ca in conversatiile pe care le purtati ii asiguri ca parerea lor este auzita si inteleasa. Fii alaturi de ei si ajuta-i sa treaca cu bine prin momentele dificile de la serviciu, oferindu-le resursele si suportul de care au nevoie in acest sens.

  1. Construieste un brand puternic ca angajator

Astazi, companiile au nevoie de brandul de companie la fel de mult ca cel de produs. Desi multe firme nu investesc in reputatia companiei la fel de mult ca in eforturile de promovare a produselor, este important sa i se acorde atentia potrivita.

Un brand puternic atrage si retine profesionisti de valoare, care pot deveni promotorii ce fac diferenta intre compania ta si competitori. Si acest aspect este esential in era tehnologica actuala, in care oamenii sunt conectati permanent, in orice parte a lumii.

Parerile fostilor si actualilor angajati, nivelul de salarizare si beneficiile suplimentare, aprecierile pe Social Media, interviurile date de managerii companiei pentru diverse publicatii de specialitate sunt cateva dintre elementele care ofera oricarui potential candidat posibilitatea de a cunoaste compania pentru care ar dori sa lucreze pentru ca le poate satisface nevoile si implini asteptarile profesionale.

  1. Mareste retentia angajatilor

Retentia salariatilor va creste daca:

–        le acorzi mariri de salariu periodice si echitabile. Multi dintre angajatii care isi cauta alt loc de munca o fac pentru un salariu mai mare, asadar asigura-te ca maresti salariul periodic pentru a-l pastra la un nivel competitiv in piata in care activeaza afacerea ta;

–        le oferi posibilitati de dezvoltare si avansare in cariera. O parte din cei care demisioneaza, in special milenialii, o fac pentru ca simt ca nu li se acorda oportunitati potrivite pentru a avansa in cariera;

–        mediul de lucru este predicitibil. Nimeni nu vrea sa lucreze intr-un mediu in care simte ca jobul sau depinde de “toanele” managerilor sau ca oricine poate fi concediat fara motiv.

  1. Creeaza un mediu care sustine dezvoltarea angajatilor

Intr-un mediu care sustine dezvoltarea angajatilor, managerii trebuie sa creioneze un plan pentru optimizarea cunostintelor si competentelor fiecarui membru al echipei. Acestea pot fi consolidate cu ajutorul programelor de training sau coaching si este bine ca progresul lor sa fie discutat in cadrul evaluarilor anuale si in orice alte ocazii informale.

Intr-un astfel de mediu, oportun invatarii si dezvoltarii, iti va fi usor sa identifici candidati pentru viitoarele promovari, ceea ce inseamna ca firma va avea propria “pepiniera” de talente.

  1. Ai grija de bunastarea angajatilor tai

Cultura organizationala si comunicarea manager-subalterni are un impact direct asupra bunastarii angajatilor la locul de munca.

Un mediu de lucru in care ei simt ca nu pot comunica deschis cu managerii este opusul unei culturi organizationale sanatoase si trebuie sa inlaturi obstacolele care blocheaza comunicarea.

Burnout-ul, anxietatea si depresia la serviciu sunt realitati ale zilelor noastre si trebuie tratate cu tact, fermitate si profesionalism. Ele pot fi depistate observand angajatii si colectand informatii despre gradul lor de incarcare (volumul de munca), starea de spirit si problemele de sanatate prin discutii formale, informale sau survey-uri la nivel de companie.

Odata ce ai aceste date, prezinta-le echipei de leadership si decideti care sunt pasii de urmat pentru remedierea situatiei.

  1. Promoveaza diversitatea si incluziunea la locul de munca

Diversitatea la locul de munca inseamna promovarea unei culturi organizationale sanatoase care accepta unicitatea fiecarui individ. O companie incluziva beneficiaza de contributia unor oameni cu perspective diferite si creste semnificativ implicarea si retentia acestora.

Mai mult decat atat, echipele cu membri diferiti pot rezolva problemele mai eficient decat cele compuse din persoane cu abordari si perspective similare.

  1. Recunoaste si apreciaza contributia angajatilor la rezultatele companiei

Liderii trebuie sa stapaneasca stiinta recunoasterii si aprecierii succesului si efortului angajatilor. Cand aceste doua elemente sunt plasate in cadrul potrivit, cu mijloacele potrivite si la momentul oportun, ele cresc moralul angajatilor si promoveaza o cultura organizationala bazata pe proactivitate si competitie sanatoasa.

De exemplu, nu oferi o recompensa ori un premiu fara sa spui angajatului recompensat si colegilor sai motivul pentru care acestea sunt acordate.

O strategie de tip win-win poate fi recunoasterea meritelor extraordinare ale angajatilor in emailurile, site-ul sau newsletter-ul companiei, pentru ca va avea un efect pozitiv asupra moralului intregii companii.

Dezvoltarea unei culturi organizationale sanatoase este un proces de durata, care necesita consecventa, determinare si implicare din partea tuturor managerilor dintr-o companie. Daca ai nevoie de sfaturi si indrumari, contacteaza Easy Go Business Development. Specialistii nostri te vor ajuta sa ai angajati implicati, alaturi de care poti consolida o cultura organizationala sanatoasa, performanta si motivanta.

Articole similare

Articole similare