Ai fost promovat manager – ce urmeaza

Promovarea ca manager este o reusita profesionala care merita sarbatorita, cu atat mai mult cu cat implica recunoasterea performantei si competentelor tale. Insa uneori este posibil ca aceasta promovare sa vina la pachet cu obstacole ori provocari pe care nu le-ai putut anticipa pe deplin.

Vestea buna este ca poti obtine tot ce ai nevoie pentru a face fata cu brio acestei pozitii si, in plus, poti gasi sprijin de specialitate in acest proces.

In acest articol discutam despre cum poti depasi cele mai des intalnite provocari cu care te poti confrunta atunci cand esti promovat manager.

Ce se schimba atunci cand devii manager?

Raspunsul scurt: o multime de lucruri!

In primul rand, succesul tau profesional NU mai depinde DOAR de tine, ci si de echipa cu care lucrezi – atat cea pe care o gestionezi din pozitie manageriala, cat si echipa intregii firme – departamente partenere ori colegi cu care colaborezi in proiecte la nivel de companie.

Pentru a livra rezultatele asteptate de la tine, e vital sa gasesti formule de relationare potrivite cu fiecare dintre aceste segmente – propria echipa si colegi din alte departamente. Identifica pozitiile care contribuie la succesul tau prin resursele si sprijinul pe care ti le pot oferi si pune pe hartie modalitatile care poti avea acces la acestea.

In al doilea rand, rolul de manager poate necesita detinerea ori folosirea unui set DIFERIT ori SUPLIMENTAR de cunostinte, abilitati (innascute) ori competente (dobandite) fata de cel utilizat in pozitiile non-manageriale. Si aici esentiale sunt doua aspecte: implicarea ta si implicarea companiei.

Implicarea ta reprezinta disponibilitatea de a observa, studia, invata tot ce este nevoie pentru a obtine cunostintele ori competentele de care ai nevoie, pe cand implicarea companiei inseamna sprijinul pe care aceasta ti-l ofera, fie ca el este sub forma de training, coaching sau furnizarea de surse potrivite pentru tranzitia ta catre pozitia de manager.

Ce poti face pentru ca tranzitia spre rolul de manager sa fie (mai) lina?

  1. Fa-ti “temele”

Daca dupa ce ai fost numit manager te trezesti “aruncat in groapa leilor”, fara un training dedicat implicatiilor si responsabilitatilor acestui rol, nu intra in panicaJ.

Pregateste-te pentru provocarile care vor veni si fa o lista cu activitatile prioritare

Cere ajutor sau indrumare de la o persoana in care ai incredere, cu experienta in gestionarea de echipe.

Afla de la colegi (din echipa ta, din alte departamente) cum a fost gestionat rolul de catre predecesorul tau, cu accent pe lucrurile care, in opinia lor ar putea fi imbunatatite in prezent. Desi tu iti vei derula activitatea in concordanta cu responsabilitatile si obiectivele trasate si agreate, parerile colegilor iti pot indica oportunitati reale de imbunatatire pe care le poti explora in timp.

Consulta toate sursele suplimentare de informatii disponibile in firma – politici, proceduri, procese, rezultate testari ori performante campanii anterioare de lansare produse, fie ca le primesti de la colegi sau le accesezi in folderele comune, disponibile pentru toti angajatii.

  1. Pune-ti intrebarea care conteaza: ce este vital sa fac in prima saptamana in noua pozitie?

Este important ca dupa intalnirile stabilite cu echipa sa definesti cele mai importante aspecte pe care vrei sa le cunosti si rezultate pe care vrei sa le atingi in prima luna.

Un inceput bun se bazeaza adesea pe asteptari clare. Claritatea strategica inseamna de multe ori diferenta dintre echipele cu performanta ridicata si cele cu rezultate slabe, de aceea este bine sa ii acorzi atentia cuvenita.

  1. Fii proactiv si stabileste o discutie cu managerul tau

Chiar daca ti se pare dificil sa il abordezi (mai ales daca este tipul “inabordabil” ori foarte ocupat) este important sa depasesti acest obstacol, o data pentru ca este posibil ca seful tau sa nu stie cate lucruri stii si la cate ai nevoie de ajutor si apoi pentru ca, indiferent de prioritatile sale, isi doreste ca tu sa te adaptezi (rapid) la noua pozitie si sa livrezi rezultatele pe care le asteapta de la tine.

Poti imparti discutia in doua capitole:

Ø intrebari generale de tipul ce asteptari (altele decat obiectivele care ti-au fost comunicate) are de la tine ori cum contribuie rezultatele tale la obiectivele companiei;

Ø intrebari specifice de tipul “care a fost abordarea cu acest client in trecut in ceea ce priveste flexibilitatea termenelor de plata?”

  1. Cunoaste-ti echipa pentru a o putea coordona

Primul pas pentru a obtine rezultate de la si cu echipa ta este sa o cunosti. Poti face acest lucru in doua moduri: formal si informal.

Modul formal consta in organizarea de meetinguri cu intreaga echipa si cu fiecare membru in parte. In meetingurile formale poti afla despre resursele de care au nevoie oamenii tai pentru a-si desfasura activitatea sau despre proiectele de care se ocupa.

In meetingurile sau conversatiile informale poti afla cum se desfasoara o zi de lucru a fiecarui membru al echipei si poti adresa intrebari care sa te ajute sa intelegi fiecare rol la un nivel mai detaliat. Acest nivel de detaliu este necesar in primele zile in noul rol pentru a-ti contura imaginea de ansamblu si a intelege cum functioneaza echipa astfel incat sa poti planifica mai eficient activitatea acesteia.

Una dintre provocarile cu care se confrunta cei abia promovati in rol de manager este relatia cu colegii carora le devin sefi. In acest scenariu trebuie sa gasesti echilibrul (fragil spun specialistii in Resurse Umane) intre colegialitate si autoritate.

In astfel de situatii este bine sa eviti doua tendinte: aceea de a inceta relatia de prietenie (daca ea a existat anterior promovarii) cu acel sau acei colegi si aceea de a incerca sa te “revansezi” oferindu-le un tratament preferential.

Care este calea de urmat? Specialistii recomanda noilor manageri sa ramana autentici, sa fie ei insisi, sa nu transforme discutiile in “momente ciudate”, ci sa trateze lucrurile transant, onest. In felul acesta, se creeaza o comunicare deschisa si o atmosfera de incredere in echipa.

Desi acest drum poate fi uneori anevoios, poti cere ajutor de la un coach. Acesta te va ajuta sa gasesti cele mai utile instrumente prin care sa pastrezi o relatie de respect si incredere reciproce si dupa ce devii seful unor colegi cu care ai lucrat inainte de promovare.

  1. Schimba-ti perspectiva

Ca manager va trebui probabil sa te ocupi de proiecte complexe, fie ca este vorba despre cresterea brand awareness-ului, intrarea pe o piata noua sau dezvoltarea unui produs de la 0.

In aceste situatii, sa urmezi instructiunile trasate de superior si etapele planului redactat de catre acesta nu va (mai) fi suficient. La fel cum, sa zicem, abilitatile tale de “cel mai bun membru al echipei” nu vor mai fi nici ele suficiente pentru a reusi.

Va trebui ca tu sa elaborezi un plan in care fiecare membru sa isi aduca contributia si prin care cu totii sa stie ce au de facut pentru atingerea obiectivelor. Va fi nevoie sa iti ajustezi mindset-ul pentru a putea gestiona cu succes complexitatea acestui tip de proiecte, trecand de la o gandire micro la una macro, insa fara a pierde din vedere detaliile esentiale.

Cum ar trebui sa te ajute compania in noul tau rol?

Programele de training sunt cele mai des intalnite instrumente prin care multe companii isi pregatesc oamenii pentru tranzitia catre o pozitie de manager.

Ele ajuta managerii sa dobandeasca ori sa isi optimizeze competentele de leadership: sa transmita si sa inspire empatie si incredere in propriile atuuri, sa se concentreze pe dezvoltarea membrilor echipei, sa cunoasca si sa isi insuseasca fundamentele leadership-ului cum ar fi recrutarea eficienta, managementul performantei si construirea de echipe care livreaza rezultate peste asteptari.

Acest punct este foarte important pentru ca, in lipsa instruirii corecte in ceea ce priveste CE trebuie si CE NU trebuie sa faca un manager, acesta poate comite multe greseli care sa coste echipa si firma.

Sprijinindu-si managerii sa dezvolte o mentalitate de leader, compania ii ajuta sa isi exercite rolul cu incredere, intelepciune si perspectiva.

Identificarea punctelor slabe este un alt element pe care il pot explora trainingurile de tranzitie catre pozitia de manager. Odata identificate, acestea pot fi atenuate ori transformate in puncte forte prin participarea noilor manageri la programe specializate care sa le ofere ceea ce le lipseste, fie care este vorba despre self-awareness, competente de relationare eficienta, rezilienta ori gestionarea schimbarilor.

Concluzii

Daca in teorie totul este asezat si exista un plan care trebuie parcurs pas cu pas, in “viata reala” de multe ori lucrurile se schimba mai repede decat am vrea si promovarea intr-o pozitie de manager poate fi un eveniment stresant.

Uneori te poti simti ca si cum ai fi fost aruncat in apa si singurele optiuni sunt “inot sau inec”. Si chiar daca stii sa inoti tot vor exista situatii in care ti se va parea ca nu vei ajunge la mal.

Ce faci in aceasta situatie? Iti asumi riscuri. Te “inarmezi” cu tot ai invatat cu mult timp in urma ori ai “prins” acum din zbor, cu tot ce ai aflat cand iti faceai temele, cu atuurile pe care stii ca le ai si iti asumi riscuri.  Mai mici la inceput si treci gradual spre unele mai mari, pe masura ce stapanesti mai bine noul tau rol.

Daca firma in care ai fost promovat nu iti pune la dispozitie (din varii motive) uneltele de care ai nevoie pentru a fi eficient in noul tau rol sau desi ai la dispozitie aceste unelte, dar simti ca vrei sa te dezvolti, poti apela la un coach profesionist de la Easy Go Business Development. Te va ghida cu incredere sa dobandesti ori sa iti imbunatesti competentele de management si leadership, iti va acorda sprijin in problemele profesionale cu care te confrunti, te va ajuta sa depasesti obstacolele si sa intelegi ce si de ce nu functioneaza in noul tau rol.

Iti va fi un aliat redutabil in noul tau rol de manager pe care il vei stapani mai repede, mai bine, mai increzator.

 

Articole similare

Articole similare