Cum afli informatiile de care ai nevoie despre principalii tai competitori?

Sa detii o afacere de succes inseamna (si) sa fii corect informat despre competitorii tai. Cu cat detii mai multe cunostinte despre piata in care activezi si despre companiile existente in aceasta piata, cu atat esti mai pregatit sa profiti de oportunitatile de afaceri care se ivesc. Dar cum afli informatiile de care ai nevoie despre principalii tai competitori?

Intai trebuie sa afli care sunt informatiile care iti vor fi de ajutor in acest demers si apoi poti incepe sa cauti sursele de unde le poti obtine.

Ca sa stii cum sa te pozitionezi in piata in care iti activezi, e nevoie sa afli care sunt principalele branduri care opereaza in aceasta piata si cum sunt acestea percepute de catre consumatori.

  1. Stabileste cu precizie care sunt principalii tai competitori

Daca activezi intr-o piata de nisa, lista competitorilor tai va fi scurta, insa daca esti intr-o industrie cu bunuri de larg consum, de exemplu, este posibil sa ai competitori de ordinul zecilor.

Ca sa stabilesti care sunt competitorii relevanti pentru tine, despre care trebuie sa aduni informatii, raporteaza-te la indicatori ca etapa actuala de dezvoltare a business-ului tau (recent infiintata ori cunoscuta in piata), capacitatea pe care o detii pentru a acoperi intregul segment de piata pe care il vizezi, strategia pe termen pe mediu si lung, obiectivele tale de business (vanzari, marketing).

  1. Fa o lista cu informatiile pe care vrei sa le obtii
  • care sunt produsele si serviciile pe care le ofera competitorii tai? Raspunsul te va ajuta sa stabilesti daca pentru unii dintre acestia focusul nu este direct pe produsele si serviciile pe care le oferi tu ori daca e nevoie sa faci unele ajustari la modelul tau de business;
  • care este modalitatea prin care produsele ajung la consumatori? Concurentii din piata folosesc o retea de distribuitori, importa si vand retailerilor, au canale proprii de vanzare sau sistem franciza?
  • cum comunica competitorii tai si pe ce canale? In functie de aceasta informatie poti decide fie sa concurezi cu ei pe aceleasi canale, fie sa abordezi canale si metode de comunicare diferite sau de ce nu, unele non-conformiste, daca publicul tau tinta se informeaza (si) din astfel de canale;
  • cum sunt structurate echipele competitorilor tai? Exista specialisti in domenii specifice in aceste echipe? Echipa de leadership se schimba des? Colaboreaza cu nume recunoscute in industria in care opereaza afacerea ta?
  • care este cifra de afaceri a acestor companii? Se afla in “plaja” pe care o tinteste afacerea ta? Are acest indicator fluctuatii majore de la an la an?

Acestea sunt cateva dintre intrebarile ale caror raspunsuri te pot ajuta sa creionezi lista cu informatiile despre competitori pe care vrei sa le colectezi. Dupa ce obtii aceste raspunsuri, e momentul sa treci la fapte!

  1. Obtine aceste informatii prin mai multe metode si din mai multe surse:
  • prin intervievarea consumatorilor – pentru a afla care este primul brand ori prima companie care le vine in minte atunci cand au nevoie de produse sau servicii similare cu cele pe care le oferi tu. Prin adresarea de intrebari informale, pe un ton amabil, poti afla de la cei pe care ii vrei ca viitori clienti informatii importante pentru demersul tau;
  • prin discutii cu fostii angajati ai competitorilor tai – poti cauta pe Linkedin persoane care au lucrat pentru aceste companii. Atata timp cat nu au incheiat acorduri de confidentialitate cu fostii angajatori, ii poti invita la o discutie in care sa ii intrebi aspecte care te vor ajuta sa creionezi profilul competitorilor tai;
  • Identifica canalele media pe care le utilizeaza competitorii tai pentru a comunica cu piata tinta. Poti apela la echipa ta, poti contracta o firma specializata in astfel de servicii sau poti vedea chiar tu ce ofera fiecare dintre aceste companii clientilor sai. Pe parcursul acestei experiente de consum, poti identifica punctele forte si punctele slabe ale fiecarei oferte, informatii pe care le poti include apoi in strategia ta de pozitionare ori repozitionare in piata;
  • Prin folosirea informatiilor disponibile in vasta lume a internetului – poti urmari paginile competitorilor pe retelele de socializare sau te poti abona la newsletter pentru a afla noutatile si schimbarile pe care le efectueaza competitorii tai indiferent ca este vorba de produse, politici sau preturi.
  1. Fa o analiza, trage concluzii si ia decizii

Analizeaza ce ai aflat si cum poti folosi aceste informatii pentru a te pozitiona in piata (daca afacerea ta este la inceput), pentru a-ti cosolida pozitia (daca esti leader de piata) sau pentru a ocupa un loc mai bun in piata in care activezi.

O analiza SWOT te poate ajuta in acest sens pentru ca iti permite sa compari punctele tari, puncte slabe si oportunitatile companiei tale, alaturi de amenintarile cu care se confrunta afacerea ta in raport cu cele ale competitorilor pe care i-ai studiat.

Informatiile despre principalii tai competitori te pot determina sa decizi extinderea intr-un segment in care produsele sau serviciile tale nu sunt prezente in momentul de fata, sa devansezi o investitie programata pentru viitorul apropiat inainte ca firma competitoare numarul unu din piata sa incheie un joint venture cu o companie mult mai mare sau sa implementezi in sfarsit un ERP pe care l-ai tot amanat si care devine esential pentru a-ti eficientiza procesele in fata competitorilor.

  1. Continua sa monitorizezi competitia

Pentru ca piata se schimba intr-un ritm alert indiferent de domeniul in care activezi, este imperios sa nu inchei procesul de monitorizare a competitorilor, ci sa il integrezi in business-ul tau ca o solutie de “continuous improvement”. Daca la momentul la care colectezi pentru prima data informatii despre competitorii tai, exista doar 2-3 concurenti relevanti, este posibil ca intr-un singur an numarul acestora sa creasca exponential. Monitorizand permanent piata si principalii sai jucatori, ai sansa sa iei decizii rapide si sa implementezi solutii inteligente care iti pot mentine afacerea “ahead of the game”.

Noi iti venim in ajutor oferindu-ti consultanta si asistenta operationala, precum si solutii de “continuous improvement”, elaborate dupa metodologia “Lean Six Sigma”.

Articole similare

Articole similare