Extinderea pe pietele internationale – pasul urmator pentru afacerea ta

Extinderea pe pietele internationale poate fi un proces dificil si stresant, insa beneficiile pot depasi provocarile intampinate. Multi antreprenori romani vad aceasta extindere drept urmatorul pas firesc in dezvoltarea afacerii lor si de aceea, chiar daca nu se simt complet pregatiti, decid sa il faca.

Insa pentru ca demersul sa fie unul de succes, exista etape care trebuie parcurse si strategii specifice pe care ti le prezint in randurile urmatoare.

De ce sa iti extinzi afacerea pe pietele internationale?

Pentru ca reprezinta o modalitate prin care:

  • iti extinzi exponential baza de clienti;
  • iti reduci riscurile prin diversificare – pietele internationale cresc si scad adeseori independent de cele interne. Daca iti scad vanzarile ori numarul de clienti pe plan intern, poti recupera vanzand si gasind noi clienti pe pietele externe;
  • intri intr-un mediu care stimuleaza inovatia – pietele noi inseamna preferinte noi pe care, impulsionat de determinarea de a fi in fata competitorilor, le poti satisface prin dezvoltarea de noi produse, servicii sau concepte de business;
  • poti profita de ciclurile sezoniere ale cererii pe pietele vizate pentru a vinde mai mult;
  • ai acces la o baza de potentiali angajati care pot aduce afacerii tale idei, expertiza si energie noi.

Ce etape trebuie sa parcurgi inainte de a te extinde la nivel international?

Exista doua etape principale pe care trebuie sa le parcurgi: documentarea si planificarea.

  1. Documentarea

In aceasta etapa inveti ce implica procesul de extindere, care sunt obstacolele si optiunile pentru a intra pe o piata internationala (sau mai multe).

Citeste, discuta cu experti in domeniu, invata termenii folositi in comertul international si afla tot ceea ce NU stii.

Tot acum este indicat sa obtii un studiu de piata si o analiza a competitorilor, realizate de o firma de specialitate din tara in care intentionezi sa iti extinzi afacerea. Aceste informatii te vor ajuta sa intelegi piata pe care vrei sa intri si sa iti compari oferta de produse sau servicii cu cea a competitorilor.

Etapa de documentare este potrivita si pentru a estima impactul financiar pe care il poate avea aceasta noua directie asupra afacerii tale.

Raspunsul la intrebarile de mai jos te poate ajuta in acest demers:

  • cat va castiga afacerea mea daca extinderea va fi un succes?
  • daca acest lucru nu se va intampla, cu ce pierderi ma pot confrunta?

Este important sa iei in considerare si:

  • sursa de finantare pentru extindere – capitaluri proprii, imprumut sau ambele?
  • efectele asupra reputatiei brandului – poate acesta sustine impactul pe care il va avea extinderea internationala?
  1. Planificarea

Planificarea implica:

  1. Respectarea cerintelor si reglementarilor legale din tara in care iti extinzi afacerea

Trebuie sa cunosti si sa intelegi mai ales sistemul fiscal, reglementarile comerciale, legislatia muncii, salarizarea, normele de securitate si siguranta in munca.

  1. Alegerea modului in care vei vinde la nivel international:
  • printr-o companie de import din “tara-gazda”, in timp ce sediul principal ramane in Romania – vezi firmele care importa vinuri selectionate sau … Porsche :).
  • prin propriul birou/sediu – avand proprii angajati in tara in care iti extinzi afacerea, vanzarile vor creste. Totusi, acest tip de extindere poate fi costisitor si implica riscuri mari;
  • prin dezvoltare transationala – in acest model, sediul central coordoneaza filialele din alte tari, asa cum fac McDonald’s, Nike si Coca-Cola;
  • printr-un distribuitor, ceea ce iti ofera avantajul reprezentantilor de vanzari locali. Pentru ca au deja o baza de clienti, ei vor inlesni vanzarea produselor tale pe noua piata;
  • prin francizare – contractarea unei companii externe (cunoscuta ca francizat) pentru a gestiona locatii suplimentare contra cost. Franciza este unul dintre cele mai rapide modele de intrare pe o piata straina.

Strategii pentru extinderea pe pietele internationale

  1. Alege partenerul potrivit

Intrarea pe o piata externa poate fi dificila si de aceea este indicat sa gasesti un partener de incredere care te poate ajuta sa intelegi elemente esentiale cum ar fi nevoile clientilor, cultura locala, cum sa creezi cerere pentru produsele tale si unde sa gasesti angajati potriviti.

Fie ca este vorba de un avocat care se ocupa de demersurile legale, de un consultant care te indruma sau de o firma care gestioneaza procesul de recrutare, alegerea unui partener cu experienta, expertiza si reputatie impecabila te va ajuta sa eviti o multime de probleme.

  1. Defineste o strategie clara pentru produsele tale

Inainte de a intra pe o piata internationala, poti testa un singur produs pentru a vedea daca se bucura sau nu de succes. Daca un produs are o performanta ridicata pe plan intern, nu inseamna in mod automat ca se va descurca la fel de bine si pe o piata straina.

Cand analizezi informatiile de la firma de specialitate din “tara-gazda”, concentreaza-te pe anticiparea modului in care clientii vor “vedea” produsul tau – ce il face sa se diferentieze de cele ale competitorilor si de ce l-ar alege in locul unuia concurent.

Odata ce ai pus la punct strategia pentru produse, poti trece la definirea pozitiei acestora in noua piata, in functie de nevoile si asteptarile clientilor si de obiectivele tale pe termen mediu si lung.

  1. Reinvesteste

Reinvestirea veniturilor este o modalitate prin care, in timp, iti cresti capitalurile proprii, reducand in acelasi timp ponderea capitalurilor externe. Poti reinvesti aceste sume in consolidarea extinderii pe piata prin realizarea, de exemplu,  a unor campanii de marketing de impact care sa iti creasca vanzarile si market share-ul.

Extinderea pe una sau mai multe piete internationale poate fi o provocare majora pentru business-ul tau. Insa daca esti dispus sa ii aloci resursele potrivite, iti poate aduce beneficii exceptionale.

Pentru a te asigura ca extinderea afacerii tale la nivel international va avea succes, poti apela la serviciile unui consultant specializat de business pe care il gasesti la Easy Go Business Development.

 

Articole similare

Articole similare